Verslag Nieuwjaarsbijeenkomst 10-01-2020

Op 10 januari waren wij (41 leden van de Nederlandse Rozenvereniging) ter gelegenheid van de Nieuwjaarsbijeenkomst te gast in de oude fabriek van Royal Leerdam Crystal waar we, na de film van Bert Haanstra Glas bekeken te hebben, een demonstratie bijwoonden hoe een kristallen object werd gemaakt. Dat object heet een curve.

Kristal vormen

Twee mannen hielpen elkaar met het vormen van het kristal en dit steeds weer in de oven te plaatsen om de juiste (lees: te bewerken) temperatuur te krijgen. Glas koelt snel af en dan wordt het bewerken heel moeilijk.
Het was zwaar werk en glas heeft een eigen wil. Die wil bestaat uit het volgen van de zwaartekracht, dus naar beneden. Dan heb je grote moeite om het object weer in de juiste richting te duwen en glas is zwaar en heet. Maar de heren hadden veel ervaring en na niet al te lange tijd was het object klaar. Het moet dan nog lang afkoelen en er is nog een nabewerking.

Ook het slijpen van glas kregen we te zien. Op een grote draaischijf werd slijppoeder gemengd met water tot een pasta en met deze pasta kon de meesterslijper in minder dan geen tijd een object een vlakke onderkant geven zodat het ook kon staan. De ervaring van een slijper is hier cruciaal want het object moet wel horizontaal zijn. Ter afsluiting van deze demonstratie kregen we erwtensoep in de kristalwinkel en konden we nog iets aanschaffen. Al met al een geslaagde bijeenkomst.

Glas

Haanstra raakt in de ban van de glasfabricage. Hij krijgt toestemming om naast de bedrijfsfilm ook een korte kleurenfilm naar eigen inzicht te maken. Het Ministerie van OK&W kent hem hiervoor een subsidie toe.
Glas is een visueel spektakel met oog voor detail en een groot gevoel voor humor. Gemonteerd op muziek van Pim Jacobs sluit de film qua compositie helemaal aan bij de Nederlandse traditie van het ‘filmgedicht’.

In 2016 heeft Beeld en Geluid drie Oscargenomineerde en winnende films van Bert Haanstra in 4K-restauraties online gezet.
Zie hieronder de 4K-versie van Glas:

Verslag en foto’s Kitty Karis
Afbeelding van het eindproduct
curve site Royal Leerdam Crystal

Previous Een sierraad in uw tuin, betoverende kleur en geur
Next Voorjaarssnoei

Leer vakkundig rozen snoeien

Dit voorjaar kunt u bij verschillende rozenkwekers en rozentuinen een cursus of een workshop volgen of een demonstratie bijwonen. Geef een nieuwe impuls aan uw rozen, na een deskundige snoei, weer

Rozenreis Frankrijk van 2 t/m 6 juni 2019

Naar de mooiste tuinen en kastelen langs de Loire in het gebied rondom Orléans met de Nederlandse Rozenvereniging Exclusieve rozenreis van 2 t/m 6 juni 2019 Beste rozenvrienden, onze jaarlijkse

Historische Tuin Aalsmeer 17 augustus 2018

Parel van Aalsmeer Deze mooie titel draagt de rode kasroos Rosa ‘Parel van Aalsmeer’ die is gekweekt door H.A. Verschuren Jr. en bloeit in één van de 2 kassen waar