17 januari 2020 652 bekeken

Verslag Nieuwjaarsbijeenkomst 10-01-2020

Op 10 januari waren wij (41 leden van de Nederlandse Rozenvereniging) ter gelegenheid van de Nieuwjaarsbijeenkomst te gast in de oude fabriek van Royal Leerdam Crystal waar we, na de film van Bert Haanstra Glas bekeken te hebben, een demonstratie bijwoonden hoe een kristallen object werd gemaakt. Dat object heet een curve.

Kristal vormen

Twee mannen hielpen elkaar met het vormen van het kristal en dit steeds weer in de oven te plaatsen om de juiste (lees: te bewerken) temperatuur te krijgen. Glas koelt snel af en dan wordt het bewerken heel moeilijk.
Het was zwaar werk en glas heeft een eigen wil. Die wil bestaat uit het volgen van de zwaartekracht, dus naar beneden. Dan heb je grote moeite om het object weer in de juiste richting te duwen en glas is zwaar en heet. Maar de heren hadden veel ervaring en na niet al te lange tijd was het object klaar. Het moet dan nog lang afkoelen en er is nog een nabewerking.

Ook het slijpen van glas kregen we te zien. Op een grote draaischijf werd slijppoeder gemengd met water tot een pasta en met deze pasta kon de meesterslijper in minder dan geen tijd een object een vlakke onderkant geven zodat het ook kon staan. De ervaring van een slijper is hier cruciaal want het object moet wel horizontaal zijn. Ter afsluiting van deze demonstratie kregen we erwtensoep in de kristalwinkel en konden we nog iets aanschaffen. Al met al een geslaagde bijeenkomst.

Glas

Haanstra raakt in de ban van de glasfabricage. Hij krijgt toestemming om naast de bedrijfsfilm ook een korte kleurenfilm naar eigen inzicht te maken. Het Ministerie van OK&W kent hem hiervoor een subsidie toe.
Glas is een visueel spektakel met oog voor detail en een groot gevoel voor humor. Gemonteerd op muziek van Pim Jacobs sluit de film qua compositie helemaal aan bij de Nederlandse traditie van het ‘filmgedicht’.

In 2016 heeft Beeld en Geluid drie Oscargenomineerde en winnende films van Bert Haanstra in 4K-restauraties online gezet.
Zie hieronder de 4K-versie van Glas:

Verslag en foto’s Kitty Karis
Afbeelding van het eindproduct
curve site Royal Leerdam Crystal

Vorige Een sierraad in uw tuin, betoverende kleur en geur
Volgende Voorjaarssnoei

Workshops rozen snoeien 2018

In de maand maart kunt u bij verschillende rozenkwekers en rozentuinen een cursus, workshop of demonstratie bijwonen. Schrijf u tijdig in want het aantal deelnemers is beperkt, afhankelijk van de

Opening rozenseizoen Rosarium Vondelpark 22 juni 2019

Op zaterdag 22 juni 2019 werd het rozenseizoen in het Rosarium Vondelpark Amsterdam geopend en bezoekers konden een publiekskeuring doen, er werd informatie gegeven over rozen, er waren Vondelparkrozen te

Rozen stekken

Het vermeerderen van gecultiveerde rozen is een vak dat u het best aan ervaren kwekers kunt overlaten. Naast het populaire oculeren kunnen rozen ook gestekt worden. Succes van een nieuwe