Verslag nieuwjaarsbijeenkomst Den Haag 12-01-2019

Op het terrein van het eigentijdse Gemeentemuseum Den Haag troffen circa 30 leden elkaar op de Nieuwjaarsbijeenkomst. Het wandelpad van de museumtoegang tot aan het restaurant Brasserie Berlage was voorzien van met stenen pergola mét zeer veel jonge klimrozen, waarvan nog enkele volhoudend de bloeivorm hadden.

In de tuin van het museum voor Brasserie Berlage staan enkele mooie bomen, waaronder een prachtig gevormde monumentale walnoot. Op het bordje staat NOTENBOOM (WALNOOT) Juglans Gulantifolia Cordiformis, in 1935 geplant door de Heer Doorenbos, Dir. Gem. Plantsoenendienst en de Heer Strasser, schoonzoon Berlage.
Naar huidige kennis is het een hemelboombladige walnoot en de wetenschappelijke schrijfwijze is Juglans ailantifolia var. cordiformis.
Nu circa 85 jaar in leeftijd.
De heer S.G.A. (Simon) Doorenbos (1891-1980) was o.a. verantwoordelijk voor de aanleg van het Haagse Westbroekpark in 1948 en in z’n vrije tijd liefhebber van rozen, veredelde rozen, en sinds de aanleg van het Rosarium in 1961 prijkt daar nog altijd één van zijn mooie creaties, een verwijzing naar zijn dochter ‘Anneke Doorenbos’. Tenminste er is hoop dat het nog zo is als gevolg van het renoveren van het Voorhof Westbroekpark!
Vorig jaar juli heb ik de bloeiende plant, links bij de ingang Westbroekpark, nog gefotografeerd.

Rosa Anneke Doorenbos

Met de beloofde champagne en oliebollen werd er met elkaar gesproken en voor de lunch sprak voorzitter Dick Schenk. Hij memoreerde kort het afgelopen jaar waarin Marga Verwer voorzitter van de keuringscommissie werd bij de World Federation of Rose Societies – WFRS en dat onze website goed bezocht wordt. Ook dank aan allen die zich hebben ingezet voor het organiseren van de binnenlandse excursies en dit jaar is de organisatie ook al vrijwel rond.

Buitenlandse rozenreis Frankrijk

Kees Mirande vertelde iets over de komende buitenlandse reis, deze keer naar Frankrijk van 2 t/m 6 juni en in het komende Rozenbulletin van 22 januari kunt u hier over lezen. Als u interesse heeft was het advies om u tijdig aan te melden, want er is altijd veel belangstelling voor deze top-rozen-reis mét deze keer een wijnproeverij en een verrassing omtrent parfum.
Alle bijeenkomsten vindt u op de site op de pagina evenementen 2019

In het kader van de WFRS was het boek 50 Golden Years aanwezig voor inzage, zie ook het artikel 50 Golden Years

Rozencatalogus van Rozenkwekerij De Wilde

De aanwezigen kregen een Rozencatalogus van de firma De Wilde, beschikbaar gesteld door de directie. Deze rozenkwekerij is in Bussem begonnen en vanaf 1921 uitgegroeid tot een modern bedrijf voor consument, gemeenten en vakhoveniers. De hoofdvestiging vindt u in Zutphen maar u kunt ook terecht in andere plaatsen in Nederland, zie de site van De Wilde

Na de lunch kon men op eigen gelegenheid één van de musea bezoeken.

Dank aan onze secretaris voor de organisatie, uw komst en tot een volgende keer.

Lid worden van de Nederlandse Rozenvereniging?
Voor 30 euro per jaar kunt u lid worden van de vereniging en u ontvangt 4 Rozenbulletins
Geef u op via de pagina lid worden

Verslag Hans Homburg

Previous Rozen kiezen en planten in de winter