13 januari 2018 2042 bekeken

Verslag Nieuwjaarsbijeenkomst in Museum MORE op 13 januari 2018

Vanaf 10 uur ontvangst in het restaurant van Museum MORE te Gorssel met een lekker gebakje en een welkomstwoord van Dick Schenk, voorzitter van de vereniging, die nog even terugkeek op het afgelopen jaar, vooral naar de onvergetelijke ontmoeting met Koningin Máxima tijdens het 50-jarig jubileum van het Rosarium te Winschoten, gemeente Oldambt; “dag meneer Schenk, hoe maakt u het”. Verder natuurlijk de beste wensen van het bestuur aan alle 59 aanwezigen (en de leden die er niet waren). Dit jaar gaan 8 leden van de vereniging meewerken aan 4 rozenkeuringen per jaar in Winschoten, Lottum, Boskoop en Westbroekpark. Deze rozenkeuringen zijn voor het predikaat “Excellence Roses”. Kitty Karis legde nog even uit dat door onvoorziene omstandigheden enkele zalen (vaste collectie) niet bezocht konden worden (collectiewisseling), maar het museum heeft dit netjes gecompenseerd met een toegangskaart geldig tot 12 januari 2019 voor het “Museum voor modern realisme in Kasteel Ruurlo” voor alle aanwezigen. Verder uitleg over het programma in het museum en de bezichtiging.

We liepen naar een bovenzaal waar we van de museumgids uitleg kregen over de vaste collectie met geprojecteerde voorbeelden realistische kunst en over de nu lopende tentoonstelling ‘Hermanus Berserik – De wereld onder een stolp’. Zeer gevarieerde onderwerpen, techniek, manier van waarnemen en vastleggen. De roos was niet echt zijn ding als thema terwijl hij de bloemen wel eens heeft geschilderd. Niet in een vaas, voor de verandering in een eierdopje, in 1985. Waarschijnlijk afgebroken bloemknoppen uit een boeket en zorgzaam in een eierdopje gezet, dat pleit dan wel weer voor hem. In zijn atelier (op de foto) had hij nog een boeketje rozen onder een glazen stolp staan, naar alle waarschijnlijkheid een romantisch moment van een gedenkwaardige gelegenheid. Soms gebeurt dat wel ééns in je leven én een vaasje met levende bloemen en rozen op een boekenplank met zijn geliefde onderwerpen. Voor de rest zeker oog voor de natuur bij deze Hermanus Berserik die in zijn atelier tuinmanshuis mooi werd verbeeld over de hele breedte van een zaal met een panorama-foto door Jan den Hengst in 1984. In één van zijn tekenboekjes een landschapsstudie met aantekeningen voor kleur uit het plaatsje Homburg te Duitsland, zie foto. De overzichtstentoonstelling Hermanus Berserik is te zien t/m 21 januari 2018.

Daarna een voortreffelijke lunch met de traditionele kroket waarna Kees Mirande nog aandacht vestigde op de buitenlandreis naar Engeland, Kent/Sussex en de details kunt u binnenkort lezen in het Rozenbulletin dat binnen 2 weken door u wordt ontvangen. Wacht niet te lang met inschrijven was het advies. Dit is een heel populaire bestemming met wondermooie Engelse tuinen, puur genieten voor rozenliefhebbers.

Dan nog te vermelden dat de redactie stevig bezig is geweest met het komende Rozenbulletin en dat Kitty Karis veel werk heeft verzet deze uitgave haar eindvorm te geven, samen met de opmaker van de drukkerij.

Een gouden of zilveren roos

Gisteren kreeg de redactie nog een email van Nicolle van Gemert-Stevens. Zij maakt al jaren zilveren en gouden sierraden met onder meer het thema rozen of zelfs exclusief met het beeldmerk van de rozenvereniging. Binnenkort worden nieuwe artikelen op haar website gezet, maar haar werk is een bezoek zeker waard, een idee voor een persoonlijk geschenk, zie www.NicolleStevens.nl of haar advertentie in het Rozenbulletin.

PR-activiteiten

Aan het eind van de bijeenkomst vertelde Marga Verwer (PR-activiteiten) mij dat er flink gewerkt wordt aan het programma om de Rozenvereniging meer bekendheid te geven. In de richting van eind maart wordt het hele programma bekend gemaakt.

Rozeninzicht

Tot slot nog het vermelden waard dat ik van Frank Thomas, voorzitter van de Koninklijke Nationale Maatschappij “De Vrienden van de Roos” een prachtige uitgave heb ontvangen over rozen, “Rozeninzicht”, een uitgave uit 2004 waarin ondermeer de collectie van ruim 100 rozencultivars wordt beschreven die door dit Rijksstation voor Sierplantenteelt tot 2004 zijn gekweekt en op de markt gebracht en waarvan er nog verschillende in de handel zijn. Bijvoorbeeld de Rosa ‘Cera’, ‘André Brichet’ en ‘Jacky’s Favorite’ die zeer goed gedijen in het Rosarium Vondelpark en waarschijnlijk in vele andere tuinen. De website van de vereniging www.rosabelgica.be

Verslag en foto’s Hans Homburg
13 januari 2018