11 februari 2021 249 bekeken

Voor jou

Mooie sneeuw de afgelopen dagen en een frisse winter, dat maakt de lente binnenkort nog mooier. Valentijnsdag en dromen van geluk, mooie rozen en een gezonde toekomst. Het rood van Marondo of een licht oriëntaalse roze tint van André le Nôtre mét rozengeur.

(…)

Bij ons hangt een kalender van Kordes Rosen aan de muur en die geeft maandelijks tips. Natuurlijk rozen bekijken of kopen, maar er is meer om over na te denken bij de hartvormige presentatie van Marondo in februari 2021.

Hierbij de tekst van Kordes Rosen uit Duitsland geïllustreerd met de roos Marondo®, een warmrode roos die als struik vrij laag blijft en volgens de beschrijving zijn kleur het beste toont bij ondergaande zon.

Een bosje rode rozen op de 14e of …

Op de kalender deze tekst van Kordes Rosen: “Wil je in het langzaam naderende voorjaar rozen planten, dan is het nu tijd om rond te kijken naar een geschikte plek in de tuin. Houd er rekening mee dat rozen graag in de zon staan; zo’n 5 tot 6 uur zon per dag. Standplaatsen in halfschaduw zullen zeker niet tot het afsterven van de rozen leiden, maar zorgen wel voor verminderen van bloei en hiermee tot een ongewenst beeld. Bovendien droogt het loof langzaam na regen op schaduwplekken, wat helaas ideale omstandigheden creëert voor schimmelziekten. Kies daarom altijd voor rozen met sterke bladsoorten voor zulke minder ideale plekken, als het niet anders kan.”

Twee aspecten bij het planten

Kijk niet alléén in februari naar een zonnige plek, dat hebben wij ook eens gedaan, en hielden geen rekening met bomen die in het voorjaar met blad toch veel schaduw gaven op de ‘ideale plek’, die vroeg in het voorjaar vol in de zon lag. Hou dus rekening met bladloze bomen en heesters in de winter. Wanneer rozen onvoldoende zon krijgen gaan ze u echt teleurstellen.
Combineer het planten met grondverbetering en extra componenten voor activering van wortelgroei, zeker vanaf begin april belangrijk. Een product met o.a. mycorrihza-schimmels activeert de groei van de wortels en opname van voedingsstoffen, een stimulans voor de plant. Wanneer u half april een beetje rozenvoeding geeft kunt u in juni genieten van rozenbloei.

Rosa ‘André le Nôtre’

Na de beschrijving van de Rosa ‘Madame A. Meilland’ met haar indrukwekkende geschiedenis in het vorige artikel wil ik graag een andere roos beschrijven van de firma Meilland. Zelf heb ik enkele jaren ervaring met deze roos en het is iets bijzonders. Op 7 april 2018 geplant, bloeide deze roos vanaf half juni 2018 met 150 stuks in een zeshoekig perk in het Rosarium Vondelpark te Amsterdam. 30 seconden video op 26 juni 2019.

Een bed met 150 Rosa ‘André le Nôtre’ in het Rosarium Vondelpark te Amsterdam

Beschrijving ‘André le Nôtre’

Graag laat ik de beschrijving van deze roos over aan Matthias MEILLAND, de zesde generatie die leiding geeft aan dit familiebedrijf.
“Een van de geweldige Meilland-rozen, die bloemrijkheid, geur en een grote weerstand tegen ziekten combineert. De intense geur, pastelkleur en vorm van de ANDRE LE NÔTRE ® Meiceppus-roos doen denken aan de rozen van weleer.

De eerste rozen van de ANDRE LE NÔTRE ® Meiceppus roos bloeien aan het begin van de zomer en vernieuwen zichzelf dan voortvarend tot de vorst. Hun 60 tot 65 bloemblaadjes zijn versierd met een delicate, licht oriëntaalse roze tint en openen in gekreukte kronen als oude rozen. De omrande rozen ademen een heerlijke geur uit met tonen van ‘Rose de Mai’ genuanceerd met fruit (rijpe abrikoos). Als snijroos blijven ze lang goed in een vaas en vormen een charmant geurboeket.

Met zijn sterke karakter groeit de ANDRE LE NÔTRE ® Meiceppus roos krachtig en vormt een rechtopstaande struik die een hoogte bereikt van 90 tot 110 cm. De stevige, doornige twijgen zijn bedekt met zeer dicht middelgroen, halfdof blad, met een uitzonderlijke ziekteresistentie. Deze variëteit heeft verschillende prijzen gewonnen op internationale wedstrijden, met name vanwege zijn geur.

Waarderingen

Gouden Medaille Rome 2000; Meest geurige roos en kroon van koningin Théodolinde Monza 2000; Madrid 2000 certificaat; Coupe du Parfum Genève 2000; Gouden Medaille Kortrijk 2000. Rose du Public Monza 2001; Parfumprijs van Barcelona 2001.

Mogelijkheden en achtergrond

De ANDRE LE NÔTRE ® Meiceppus roos leent zich uitstekend voor het langdurig creëren van bloembedden en borders, alleen of in combinatie. De pastelkleurige en romantische tint van de ANDRE LE NÔTRE ® Meiceppus-roos gaat gemakkelijk samen met de zachte tonen van lavendelblauw, lichtpaars of lichtroze.

Deze variëteit werd gedoopt in de Tuinen van Versailles in 2000 ter herdenking van de 300ste gedenkdag van de beroemde tuinman André Le Nôtre (12 maart 1613 – 15 september 1700) van Lodewijk XIV.
Een erudiete en nieuwsgierige man, duwde de ontwikkeling van ‘Franse’ tuinen naar hun hoogtepunt en perfectie dankzij zijn zeer uitgebreide ontwerp-concept, zijn spiegels en speelsheid met water en zijn verrassingsbosjes.

Naar de Franse website Meilland-Richardier

Hieronder de link naar de website en bij de foto’s van de bloemen vindt u ook een film hoe rozen geplant worden.
www.meillandrichardier.com/rosier-andre-le-notre-r-meiceppus.html

Hans Homburg

Vorige Bouquets du jardin de Kees Mirande
Volgende Grote temperatuursverschillen in februari 2021