8 maart 2020 104 Views

Wetenschappelijk rozen veredelen en ALV 7-3-2020

Rozen kweken of veredelen wordt al ruwweg 200 jaar als vak beoefend in veel landen en je zou denken dat de grens en de mogelijkheden zijn bereikt om iets bijzonders te creëren na vele duizenden soorten. Veredelen is een soort empirische wetenschap met een hoge geluksfactor, geduld en na jaren soms weer iets bijzonders, de bijna perfecte roos die voldoet aan hoge verwachtingen.
Maak kennis met Pheno Geno Roses.

Pheno Geno Roses

Vandaag presenteerde ir. Peter Cox, veredelaar en oprichter van het Nederlandse bedrijf Pheno Geno Roses een lezing over een bijzondere aanpak van rozen veredelen. Naast de ervaringen opgedaan met het klassieke veredelen ook een wetenschappelijke aanpak met de focus op genetische selectie. Dit relatief jonge bedrijf dat in 2009 werd opgericht ging een nieuwe richting op met een deskundig team en met medewerking van universiteiten om vooral wat nieuws te ontwikkelen in de rozenwereld. Passie, hoge kwaliteit, marktonderzoek en samenwerking in de branche brachten succes en de eerste resultaten en verkoop zijn er sinds 2017.
Zoals in de catalogus staat geschreven: “Om echt nieuwe rozen te kweken, dan is er een lange multidisciplinaire weg te gaan; om echt vernieuwende rozen te kweken, dat is een kunst.”

De bijzondere collectie tuinrozen is in acht categorieën ingedeeld en hebben de namen: Taste of Love® Collection, Reka® Collection, Vaza® Collection, Freska® Collection, Frayla® Collection, Pixie® Collection, Winterjewel® Collection en de Mella® Collection.

Culinaire rozen

Nieuw is de Taste of Love® Collection, dat zijn de culinaire rozen, jawel eetbare rozen met geur, smaak en ook rijk aan vitaminen en we konden dit sortiment rozen met verschillende kleuren en smaken ook echt proeven na de presentatie.
Vanuit de Nederlandse firma Incredible roses was er een collectie voorbeelden aanwezig, u kunt deze producten bekijken op de website www.incredibleroses.nl
Verder ook informatie op de site www.tasteoflove.eu

Catalogus en kookboek

We kregen een fraaie Engelstalige Rozen catalogus 2020 van Pheno Geno Roses mee én het Cookbook Pheno Geno Roses met recepten van exclusieve gerechten. Basis recepten voor rozenazijn, boter, rozenwater, siroop, suiker van kroonbladeren, jam, chutney en rozenbotteljam. Verder verschillende drankjes zoals thee, smoothie, limonade, likeur, zomerdrank en een cocktail. Verder nog recepten voor een hoofdgerecht en vele desserts met yoghurt, pudding, cake, ijs, bonbons en taart. Het gebruik van rozen in relatie tot consumptie is niet nieuw, want in dit boekje is de historische achtergrond beschreven en 5000 jaar geleden was het in China gebruikelijk om niet alleen van de schoonheid van de rozen te genieten, rozen werden toen al gebruikt bij het koken en voor de gezondheid.

Op de site van Pheno Geno Roses kunt u uitgebreid kennismaken met deze innovatieve rozenkweker, lees het op www.phenogenoroses.com

Internationale vrouwendag 8 maart 2020

In relatie tot de Internationale vrouwendag en vandaag de publicatie van de lezing over Pheno Geno Roses is het best toepasselijk om te vermelden dat dit jonge bedrijf wordt geleid door een team van vrouwen. Een totaal productscala vanuit het rozen veredelen, het managen van het bedrijf en het maken van prachtige foto’s en publicaties, iets om trots op te zijn en dat was Peter Cox ook. Even voorstellen op de site, het Rose Team

Algemene Ledenvergadering 7 maart 2020

Dit is geen verslag, maar enkele punten uit de ledenvergadering waren: ideeën voor aanvullende activiteiten, promotie voor de vereniging in openbare tuinen, aandacht en promotie voor grote rosaria, echt meedoen aan rozenkeuringen, Marga Verwer presenteerde de locaties en datums waar de vereniging een stand heeft en schonk aandacht aan de uitbreiding in Lottum en ook mooie locaties in België, na beraad werd een nieuwe datum gekozen voor excursie Westbroekpark op 11 juli 2020, er zijn nog plaatsen beschikbaar buitenlandreis Duitsland – Denemarken van maandag 29 juni t/m vrijdag 3 juli 2020, en wat zijn de ideeën van de Nederlandse Rozenvereniging in relatie tot de Floriade 2022 gemeente Almere.

Na de presentatie konden de aanwezigen een roos met kale wortels meenemen voor de tuin, verzorgd door de vereniging en geleverd door het bedrijf De Wilde. De vier soorten waren: Friesia, Jacqueline du Pré, Betty Harkness en Abraham Darby e.e.a. met beschrijving erbij met dank aan Kitty Karis.

Het was samen met de goed verzorgde lunch een geslaagde bijeenkomst met bijna 50 leden in ’t Paviljoen Hotel Rhenen aan de Grebbeweg 103-105.

Tekst Hans Homburg

Previous Lily de Gerlache 1923-2020
Next Rozen kopen via een webshop

Blader door de catalogus 2019 van Rosen Tantau