World Rose News juni 2020

De rozen hebben begin juni wat terugval laten zien, de eerste mooie bloeiperiode vanaf half mei is ten einde en doorgroei en bloei vanaf half juli is nu gaande. Dankzij de normalere temperaturen en vochtigheid nu echt mooie ontwikkelingen van rozen in mooie kleuren.

Ook is het te veel aan bladluizen plotseling afgenomen of verdwenen. Aangetaste planten gaan zich nu goed herstellen. Soms toch aantasting van bladeren en tereurstelling, meer zorg voor de rozen of helaas laag snoeien. Werken en genieten in de tuin met rozen of straten bekijken met oude klimrozen of uitbundige ‘ramblers’ aan de gevels.

World Rose News

Deze week ontvingen we de Nieuwsbrief ‘World Rose News’ van de ‘World Federation of Rose Societies’, de overkoepelende internationale rozenvereniging en deze nieuwsbrief wil ik u aanbevelen. Een kijk in andere tuinen en ook een mooi overzicht van rozenkeuring beschreven door Marga Verwer, voorzitter van de internationale rozenkeuringen WFRS en lid van de Nederlandse Rozenvereniging.
Bij de keuring in Frankrijk te Parijs, Bagatelle 2020, ontvingen de klimroos Paragon (later met de naam Groei en Bloei) en de heesterroos Myka van de Nederlandse rozenkweker Marco Braun elk een prijs. Deze rozen waren ingestuurd door Belle Epoque Rozenkwekerij en deze naam werd ook genoemd in Parijs.

Link naar de Nieuwsbrief World Rose News – june 2020

Lid worden van de Nederlandse Rozenvereniging

Bent u als bezoeker van deze site geïnteresseerd in de verzorging en kennis over rozen en u bent nog geen lid van de vereniging? Dan nodigen we u uit om lid te worden van onze vereniging voor € 30 per jaar. U ontvangt het blad Rozenbulletin vier maal per jaar en u kunt deelnemen aan excursies en bijeenkomsten. Ga naar de pagina lid worden en meldt u aan,
dank, het bestuur.

Bijgaande beschrijving Nieuwsbrief WFRS juni 2020

De ‘Newsletter’ kregen we vandaag 22 juli 2020 opgestuurd met bijgaande beschrijving.

Dear Member Countries of the World Federation of Rose Societies,

Lockdown procedures have enabled many of us to spend some extra hours in our own gardens and lavish quality time amongst our beloved roses. It has been rather frustrating not being able to visit sumptuous rose gardens or explore the delights of annual flower festivals. However, in the latest edition of ‘World Rose News’ we are taken on some inspirational tours. Editor Steve Jones takes us around his delightful garden, which nestles in the Californian Sierra Nevada foothills. His remarkable collection includes a splendid multitude of species roses and magnificent ramblers.
David and Crenagh Elliott’s garden located on Vancouver Island is featured too. They have amassed an impressive array of older cultivars to whet the appetite of those who have a passion for older cultivars. And I head off to the heart of England’s Devonshire countryside where an exceptional garden beckons.
Marga Verwer, Chairman of WFRS International Rose Trials presents a stunning fully illustrated report of recent trials conducted at Kortrijk, Hradec Kralove, Bagatelle and Nyon. The rose breeders are proudly showcasing their new novelties which will grace our gardens in future years.
Enjoy!

Derek Lawrence

De vertaling van de inleiding,

“Beste lidstaten van de Wereldfederatie van Rozenverenigingen,

Dankzij de periode van ‘Lockdown’ hebben velen van ons wat extra uren in onze eigen tuinen kunnen doorbrengen tussen onze geliefde rozen. Het was nogal frustrerend om geen weelderige rozentuinen te bezoeken of de geneugten van jaarlijkse bloemenfestivals te verkennen. In de laatste editie van ‘World Rose News’ worden we meegenomen op enkele inspirerende tours. Editor Steve Jones neemt ons mee door zijn prachtige tuin, die zich genesteld in de uitlopers van de Californische Sierra Nevada. Zijn opmerkelijke collectie omvat een prachtige veelvoud aan soorten rozen en prachtige ramblers.
De tuin van David en Crenagh Elliott op Vancouver Island is ook te zien. Ze hebben een indrukwekkende reeks oudere cultivars verzameld om de lust op te wekken van degenen die een passie hebben voor oudere cultivars.
En ik ga naar het hart van het Engelse platteland van Devonshire, waar een uitzonderlijke tuin lonkt.
Marga Verwer, voorzitter van WFRS International Rose Trials, presenteert een verbluffend volledig geïllustreerd rapport van recente proeven uitgevoerd in Kortrijk, Hradec Kralove, Bagatelle en Nyon.
De rozenveredelaars presenteren met trots hun nieuwe nieuwigheden die onze tuinen de komende jaren zullen sieren.
Genieten!”

Derek Lawrence

Website WFRS worldrose.org

Hierbij de link naar de website van de WFRS worldrose.org
met informatie over de komende bijeenkomsten ‘Conventions’ in Australië 2022 en Japan 2025 en het overige nieuws en artikelen.

Tekst nieuwsbericht Hans Homburg

Previous Verslag excursie Lottum 11 juli 2020
Next Rosarium Boskoop is een bezoek waard!

Koningin Máxima doopt nieuwe roos op 13 juni 2017 in Rosarium Winschoten

Tijdens het Symposium Dé Roos zal Hare Majesteit Koningin Máxima vanaf 13:45 uur in het Rosarium van Winschoten een nieuwe roos onthullen en dopen. Wanneer u dit middagbezoek wilt meemaken,

Belmonte Arboretum Wageningen bezocht vóór en na de jaarvergadering

Voor ons begon de jaarvergadering 4 maart 2017 een dag eerder met een bezoek aan het Belmonte Arboretum in Wageningen. Om enkele redenen wilden we daar heen; het ligt maar