Terug naar nieuwsoverzicht

Rosarium Driebergen-Rijsenburg aan de Rosariumlaan

Ook wel de ‘New Kid on the Roseblock’ genoemd; In werkelijkheid bestaat het rosarium reeds bijna 90 jaar. In 1936 werd het park/ rosarium aangelegd als een werkverschaffingsproject. De landelijke vereniging van rozenlief hebbers ‘Nos Jungunt Rosae’ had indertijd de keuze op Driebergen laten vallen voor de aanleg van een rozentuin met een permanente rozenshow. Geheel toevallig was de aanleg van het rosarium in Driebergen niet. Voorzitter van de vereniging was de toenmalige burgemeester van Driebergen, jhr. P.P. de Beaufort. In 1987 is de parktuin gerenoveerd waarbij het oorspronkelijk ontwerp werd gerespecteerd.

Op 10 juli jongstleden is het volledig vernieuwde rosarium geopend door Wethouder Anouk Haaxma. Op verzoek van bewoners en met nieuwe financiële mogelijkheden is het Rosarium 2.0 ontstaan. Bewoners en gemeente hebben met begeleiding van een ontwerper een nieuw Rosarium ingericht met meer biodiversiteit en ruimte voor ontmoeting.

Blik op het Rosarium op 13 juli 2024 / foto Kitty Karis

Pergola met klimrozen in ontwikkeling; foto Kitty Karis