Rozenreis naar Shropshire

Een fantastische reis, van 19 tot en met 24 juni 2024, met perfect droog weer, een zonnetje, twintig graden en spectaculaire tuinen. Bovendien het prachtige Powis Castle en de Iron bridge. Adembenemend tot en met de laatste tuin. Een volledig verslag van deze reis wordt gepubliceerd in oktober dit jaar in Rozenbulletin 209.

Met de boot vanuit Hoek van Holland op een bijna vlakke Noordzee op weg naar Harwich. Zo rustig kan de zee ook zijn!

Direct vanaf de boot naar de eerste tuin: Beth Chatto na eerst Colchester met een vroeg bezoek vereerd te hebben.

Een collage van rozen, renaissance tuin bij David Austin en Rosa Appleblossom, rijk bloeiend op de stenen muur.

Impressie van Garden Beth Chatto

Bij aankomst in deze tuin werd de aandacht direct getrokken door de grindtuin, een tuin voorbereid op droge tijden met de daarbij passende planten.

Beeld van de grindtuin in Garden Beth Chatto

Garden Coton Manor

Het hoofddoel van deze reis waren de showtuinen van David Austin, waarvan hier de Renaissancetuin en hieronder de kassen met zaailingen.

Op weg naar de privé tuin, een unieke inkijk.

De etalage van David Austin; entree van de tuinen ligt ietsjes verder!

En bij vertrek van David Austin de aankomst van de Bentley Old Timer club. Auto’s uit de jaren dertig.

John Jenkins van Wollerton Old Hall houdt de introductie van de tuin die sedert de jaren tachtig van de vorige eeuw is opgebouwd.

Met rozen en delphiniums die hoog boven de struiken uittorenen

Tropaeolum, als een guirlande in de taxus haag van Wollerton Old Hall

Op advies van een van onze leden is ook Powis Castle opgenomen in het programma en terecht. Neem er de tijd voor want behalve dat de locatie omvangrijk is, er is veel te zien boven én in de lager gelegen tuinen en ook het kasteel kan bezocht worden.

Naast tuinen en kasteel is ook de Iron Bridge bezocht; Peter Nijhof gaf in de bus achtergrond van de brug, die in de jaren zeventig van de vorige eeuw tot industrieel wereld erfgoed is verklaard. De gietijzeren brug dateert van 1779 en is het zichtbare bewijs van het begin van de industrialisatie. Vlakbij liggen de Bedlam furnaces , de ijzerovens. En dat alles vandaag de dag in een lieflijk landschap waar eeuwen geleden kolen, ijzererts en vuur de omgeving met rookwolken omhulden.

Walled Garden van Coughton Court met kapel op de achtergrond.

Stone House Cottage Garden

Fudlers Hall, met onder andere Rosa Raubritter

Collage van Rosa Fred Loads, Calycanthus Venus, Lapageria Rosea en Tigridia Orthanta Red Hot Tiger en Hemerocallus Dumortieri.