Woensdag 18 september 2024: Najaarsbijeenkomst Parkhof Swalmen

De NRV was voor de Najaarsbijeenkomst te gast in de mooie tuin van Jos en Margriet Hodselmans in Swalmen. Een gedreven stel mensen die ons zeer gastvrij ontvingen met koffie en Limburgse vlaai.
We zaten in een soort tentoonstellingsruimte die volledig gewijd was aan devotionalia, oftewel beelden en beeldjes van de heilige familie en welke andere heilige die je maar kunt bedenken. Ook de tuin stond er vol mee, maar daarvoor waren we eigenlijk niet gekomen.

Voortuin (foto Gerard Eppink)

Wanneer je in september een tuin bezoekt dan kun je niet verwachten dat er nog veel rozen bloeien maar er waren er toch nog genoeg om een indruk te krijgen hoe dit er in de zomer uit ziet. De tuin was de moeite waard. Bij binnenkomst viel de prachtige rosa ‘Iceberg’ je op die tegen de gevel groeide. En, zo zei Jos, dat was al voor de derde keer dit jaar.

Rosa Iceberg (foto Kitty Karis)

In de tuin stonden vele bomen, boompjes en struiken; een beetje teveel naar onze smaak, de tuin kon best iets meer licht en lucht gebruiken, maar er was door Jos en Margriet veel moeite besteed, het zag er smetteloos uit, geen onkruid, er waren vijvers, waterlopen, kleine en grote prieeltjes en tuinhuizen.

In het midden van de tuin was aandacht besteed aan perken met rozen en in de zomer moet dat een feest zijn.

Centraal in de tuin Rozenperken in het volle dag/zonlicht (foto Gerard Eppink)

Andere rozenperken (foto Kitty Karis)

Prieel aan de vijver (foto Willem Jan Pepping)

Grote variatie aan bomen (foto Willem Jan Pepping)