Rozenreis naar Sangerhausen

Het was weer mogelijk. Met de bus naar Duitsland en o.a. naar Wilhelmshöhe te Kassel en ons hoofddoel Sangerhausen.

Onder een mooi gesternte en goed gemutst de reis ondernomen naar onze oosterburen. Op het programma staan Kerstin Hakenbeck in Emmerich, Rosengarten Seppenrade, Bergpark Wilhelmshöhe te Kassel, Rosenpark Reinhausen in gelijknamige plaats, de stad Weimar, Europa Rosenpark Sangerhausen in die plaats, Dornburger Schlösser te Dornburg, Garten Bergschneider te Paderborn, Garten Brandt te Thüle en Michael Dahlke of Rosenzentrum Westmünsterland. Foto’s Willem Jan Pepping tenzij anders vermeld.

Een collage van bezochte locaties gemaakt door Netty Verdouw

Een rozenreis scoort altijd weer een mooie collectie aan nieuwe rozen. Foto Netty Verdouw

Vlak over de grens in Emmerich was de eerste tuin ons doel. In een woonwijk een verborgen parel met de ramblers Blush en Himalayan Musk tot hoog in de bomen. Tussen de beplanting ook veel rozen. Maar ook een moestuin en een prairie achtig weiland.

Rosengarten Seppenrade

De volgende dag naar Bergpark Wilhelmshöhe waarover Ien Hempenius een mooi artikel heeft geschreven, dat in de april uitgave van het Rozenbulletin gepubliceerd is. Uiteraard ook in de bus het bulletin uitgereikt aan de dertig deelnemers, waarvan 20 verenigingsleden en 10 deelnemers via Garden Tours ingeschreven hebben op deze rozenreis.

Blik op de rozen op het Rozeneiland in het Bergpark. Het geheel is fantastisch opgenomen in het bergachtige landschap.

Uitzicht vanuit het park op de Löwenburg

’s middags 22 juni naar Rosenpark Reinhausen: iedereen fleurde op bij het zien van deze weelderige en losjes georganiseerde vallei met rozen zo aan de rand van het dorp.

En dan het eigenlijke doel van deze reis: Europa Rosenpark Sangerhausen!

Een overweldigende ervaring met de grootste collectie een klimrozen ter wereld. Rij na rij ontvouwen deze klimrozen zich voor je ogen. Ronddwalen in een rozenhemel, vanuit elke hoek een nieuw plaatje.

Vijver met planten en rozen! Ook in Sangerhausen.

Dornburger Schlösser: rozen en planten border. Foto Wilma van Saase

Rosa ‘Odyssey’ in de tuin van de Dornburger Schlösser. Foto Netty Verdouw

Tuin ‘Garten Bergschneider’ te Paderborn: Overweldigend in zijn volheid.

Garten Bergschneider

Garten Brand te Thule

Rosarium te Bad Rothenfelde met Gradierwerk

Indruk van hoogte en lengte van het Gradierwerk….